En underbar halvhelg i Stockholm!

I fredags var det alltså äntligen dags att utnyttja vinsten som jag vann i somras! Jag var superstressad och jag hade varit det sen i torsdags kväll då jag kom på att jag inte hade packat eller duschat. 

Fredagsmorgonen började med ett bad och packande. Jag hann inte packa till Alvin innan det var dags att gå till stan. Jag hade ett viktigt möte som jag var tvungen att gå på (ett väldigt positivt möte, men jag berättar mer om det en annan dag). I all stress kom jag på att jag var tvungen att kolla upp hur dags tåget gick. Jag kollade upp det och ringde både mamma och fia och stressade på båda jättemycket för att vi skulle hinna med tåget. 

Mamma hann precis.. Vi köpte biljetter och väntade, men inget tåg kom in på perrongen, Då dubbelkollade vi tågtiderna och jag hade sett fel när jag var så stressad! Jag hade tittat på den tiden som tåget skulle stanna i Stockholm, inte när den gick från Eskilstuna. 

Ingen skada skedd. Vi satte oss och åt glass i väntan på att tåget skulle komma. Tågresan och allt gick bra. Efter att vi kommit fram tog jag upp mobilen och använde kartan där i för att hitta till hotellet. Det kan vara så att vi råkade gå en liten omväg, men ingen har väl dött av lite promenad i en så vacker stad som Stockholm?

Vi kom i alla fall fram till hotellet, checkade in och spenderade tiden där tills det var dags att gå till restaurangen. Det var inte alls långt att gå, Vi valde ett jättebra hotell som låg väldigt centralt (vi bodde på Scandic norra bantorget)

När vi först kom till Barcelona så blev jag lite rädd att det var åldersgräns och att vi inte skulle få komma in med Alvin och Fia. Jag såg ingen som var under 18 där inne. Som tur var så hade dom nog ingen åldersgräns för dom sa ingenting. Vi fick ett bord och alla fick varsin meny, till och med Alvin.

Sofia beställde kycklingfilé med vitlökskryddad sås och friterad klyftpotatis, jag åt lime- och vitlöksmarinerad oxfilébitar med friterad klyftpotatis och någon god sås, mamma tog husets erbjudande som var ett spett med oxfilé och paprika och ett spett med räkor och champinjoner, dessutom fanns det kycklingfajitas och calamares (friterase bläckfiskringar) på hennes tallrik och Alvin åt pommes frittes. Det var allt han ville ha. Till efterrätt beställde Sofia någon spansk dessert (Crema tror jag den hette), mamma och jag tog varsin cheesecake och Alvin tog glass. Eftersom dom hade glömt ketchup till Alvins pommes, så bjöd dom honom på en extra dricka.

Vi är jättenöjda med personalen som hade ett leende på läpparna hela tiden. Miljön var jättemysig! Helt klart en underbar restaurang som jag skulle rekommendera andra att gå till!


Alvins efterrätt
 
Vi gick till hotellet, Alvin och jag ringde Johan och sedan lade sig alla för att sova. Mamma somnade en minut efter att vi hade släckt lampan haha.. Jag, Fia och Alvin somnade också ganska fort. Jag tror att klockan kanske var senast halv elva eller nåt sånt.

Igår morse hade Alvin vaknat först och startat tvn själv. Han satt och tittade på barnkanalen när vi andra vaknade. Vi klädde på oss och gick ner till frukostbuffén. Det var jättemycket folk och det tog ganska lång tid att få frukosten för tallrikar, glas och bestick tog slut hela tiden, så man var tvungen att vänta lite. Det var ganska många där som skulle springa tjejmilen eller vad det hette. 

Efter frukosten gick vi och fixade i ordning oss och packade väskorna och så. Sen checkade vi ut och började gå mot djurgårdsfärjan. På vägen såg vi en kille som höll på med såna där marionettdockor. Jätteduktig var han och Alvin fick en peng av mormor som han fick ge till honom. Sedan träffade vi en levande staty som Alvin ville ta kort med. Han fick en peng av mig där också att lägga i. Han tyckte det var jätteroligt. Sen tyckte han att det var ganska spännande att se slottet och att det stod en vakt där utanför.

På djurgårdsfärjan träffade Alvin en kille i samma ålder som också skulle till gröna lund. Alvin var fast besluten att dom skulle leka inne på Gröna Lund, men vi hittade inte honom när vi väl hade kommit in dit. 

Vet inte om det är Gröna Lunds maskotar eller något, men dom här söta träffade vi på där inne.

Först åkte Alvin och jag lilla parisehjulet (tycker det är så tråkigt att dom tagit bort det stora, det var min favoritkarusell). Sedan åkte Alvin och mamma dom flygande elefanterna. Vi gick till Pettsons hus och undersökte lite där. Alvin älskade Pettsons hus och bilen som fanns utanför.


Alvin inne hos Pettson

Efter Pettsons hus så var det dags för en piratföreställning. Den handlade om två pirater och deras kapten. Piraterna hade gått på grund och och var tvugna att samarbeta för att komma därifrån. Den var rolig. Alvin ÄLSKADE föreställningen och jag gillade den också! Dom gjorde massa volter och den ena piraten sprang upp på väggen och gjorde en volt. Det är sånt jag bara har sett på filmer annars. Ett stort plus tycker jag var att Kaptenen var en tjej som var lite höjdrädd (kaptener brukar ju inte vara varken kvinnliga eller rädda)..

Under tiden som Alvin och jag tittade på piratföreställningen så gick mamma och Fia och åkte lite "vuxen"karuseller. Efter föreställningen så åkte Alvin en karusell till och sedan tog vi massa lotter och sånt. Alvin blev lite sur när vi inte vann vissa saker som han verkligen ville ha, men han fick några vinster från "vinst-varje-gång-ställen". Sen mötte vi upp mamma och Fia för att äta lite, men Alvin ville inte direkt ha någon mat. Sen var det dags för mamma och Alvin att åka kärlekstunneln. Jag köpte en magnetbild på det. Lite kul att ha som minne på kylskåpet.

Alvin åker karusell själv

Vi gick runt en liten stund till och sen var det dags att ta färjan tillbaka och gå mot tåget. Alvin tröttnade på att gå (såklart) och insisterade på att Sofia skulle bära honom. Tillslut gav hon med sig och bar honom en stund. Jag fattar inte hur hon orkar, men Alvin blev glad. När vi kom fram till perrongen och biljetterna var betalda så fanns det ingen sittplats. Mina ben var som spagetti och huvudet började dunka. Jag orkade verkligen inte stå. Alvin hade redan satt sig på ryggsäcken, så där kunde jag inte sitta. Jag bestämde mig istället för att sitta på marken och sen lägga byxorna i tvätten när jag kom hem.

När vi kom till Eskilstuna så orkade jag inte gå hem, så vi tog en taxi. Alvin fick lite kvällsmacka och sen däckade han ganska så fort. Det var en toppen halvhelg i Stockholm och jag är så tacksam till Bambi och Nickelodeon för den här fina vinsten. Tyvärr hann vi inte besöka den där lekplatsen, men det tar vi en annan gång. Presentkortet på Coop användes till bakgrejer inför bröllopet. 

Åh just ja.. Jag vann ju en stor Center förpackning också..
Hatten fick Alvin av en kille som vann, men inte ville ha den själv.
Är du här ofta?

Namn:


E-postadress:


URL / Bloggadress:


Din Kommentar: