Förbättra nuet

Denna veckan i DBT fick vi i uppgift att förbättra nuet. Vi fick sju alternativ, men istället för att prova alla skulle vi välja ut dom tre som vi tyckte var svårast. Dom skulle vi öva på.

Alternativen var:

Fantisera - sluta ögonen och skapa typ en drömplats eller ett drömrum där man är trygg. En säker plats helt enkelt
Hitta en mening med situationen - Försöka tänka på att allt händer av en anledning och försöka förstå vad syftet med just den här händelsen är.
Be - Be om att orka med, be till gud eller annat högre väsen
Slappna av - Avslappningsövningar, dricka varm  mjölk, bada varmt, massage osv. 
Göra en sak i taget - fokusera helt på det man gör utan att tankar, mobil och annat stör. 
Ta ledigt - Ta pauser, be någon annan att laga mat, köp något onödigt och unna dig själv, sitt på en filt i parken en hel eftermiddag osv. 
Uppmuntra dig själv - Ge dig själv beröm, heja på dig själv och säg till dig själv att du klarar av saker. 

Jag valde att fantisera, göra en sak i taget och uppmuntra mig själv. Det har gått sådär.. Jag önskar att det hade gått bättre, men övning ger väl färdighet. 

Jag försökte få tillbaka min trygga plats som jag hade förut. Det gick inte så bra eftersom platsen har byggts om i verkligheten. När jag försöker minnas tillbaka hur platsen var blir allt bara suddigt. 
I måndags utmanade jag mig själv med att titta på film. Jag har rätt svårt att sitta och titta på en film bara sådär, jag vill gärna göra något samtidigt för jag blir lätt rastlös annars. Det brukar oftast bli så att mobilen åker fram och jag spelar spel. Jag utmanade mig själv och tog på mig hörlurar till filmen. Jag la mobilen bredvid mig och började titta på filmen. Jag klarade av att titta på hela filmen utan att röra mobilen trots att jag hörde att den vibrerade. Då blev jag rätt stolt och började berömma mig själv. Dock har det inte gått lika bra resten av veckan med uppmuntringen. Det har mest blivit att jag klankat ner på mig själv.. 

Min säkra plats.. Efter att den börjat ändrats.. Jag vågar inte ens tänka på hur det ser ut nu efter all ombyggnad..
Är du här ofta?

Namn:


E-postadress:


URL / Bloggadress:


Din Kommentar: