Alice i Underlandet x3

Det är något alla inte vet om mig. Jag TOKÄLSKAR Alice i Underlandet! Det har jag gjort enda sedan jag var liten.

I förrgår såg jag en ny film som jag inte hade sett. Fast den var inte så ny ändå. Det var alltså Alice i Underlandet från 1999. Det är en otecknat version där Alice är barn, precis som i den tecknade versionen. Jag blev minst sagt besviken av filmen. Det blev jag av filmen som är ifrån 2010 med Johnny Depp också.


Tina Majorino som Alice

Därför tänkte jag nu jämföra filmerna med varandra. Vad var bra? Vad var dåligt? Vad hade de kunnat hoppa över helt? Vad saknades? Jag utgår från den tecknade som orginal då jag faktiskt inte (och jag skäms över detta) har läst boken. Jag kommer att döpa filmerna till A1, A2 och A3.


A1 är den tecknade versionen från 1951.

A2 är den otecknade versionen från 1999 med Tina Majorino som spelar Alice.

A3 är den otecknade versionen från 2010 med Mia Wasikowska som spelar Alice. 

Först och främst vill jag ta upp att det var bra i A2 att Alice hade en katt som hette Dina. Det har hon i A1 med, men jag har inte sett någon i A3. Det är ingen stor detalj, men jag tyckte som sagt att det var bra. 


Mia Wasikowska som Alice

Ett av de många stora felen med A2 var att hon hade en gul klänning på sig. Alice har blå klänning. Det är så det ska vara. I A3 har hon åtminstone blå klänning (inte som den BORDE vara). Ett annat stort fel med A2 var att Tweedledum och Tweedledee var vuxna! De ska vara barn! Det var nästan så att det var bra om man jämför med A3 som inte ens har riktiga människor. Det är så fult datagjort så det finns inte.


I A3 spelar ju som de allra flesta vet Johnny Depp den galne Hattmakaren. Jag blev jättebesviken när jag såg honom i den. Han är inte alls som Hattmakaren i A1. Martin Short som spelar Hattmakaren i A2 är mycket likare och mer trovärdig som galen. Att de har gjort hans huvud större än kroppen är också ett stort plus.


Johnny Depp som Hattmakaren

Martin Short som Hattmakaren

Jag gillar verkligen hjärter dam i A1 och att det är två av mina favoritskådisar som spelar henne i A2 och A3 är helt underbart. Helena Bonham Carter passar så perfekt in i rollen (Hjärter dam i A3), medan jag blev riktigt besviken på Miranda Richardson (Hjärter dam i A2). Det är väldigt överspelat och hennes röst passar inte in i sammanhanget. Hon som annars är väldigt bra på röster gjorde mig väldigt besviken där. Det går inte ens att besriva hur mycket filmen sjönk när jag såg henne. 


Helena Bonham Carter som Hjärter dam


Miranda Richardson som Hjärter dam

En sak som störde mig riktigt mycket var nästan hela A3's handling. Hallå?! En vit drottning också? Och en jabberwocky? Seriöst?! Tar de inte handlingen lite för långt?


Anne Hathaway som den vita drottningen

Det finns MASSOR av mer saker jag stör mig på, men då skulle jag säkert sitta och skriva i evigheter. Och då skulle ni aldrig få läsa det här. Haha.. 



Vilken film som var bäst? Helt klart det tecknade originalet!

Gaymasen

Älskade Alice. :D



Och klart. Jag tar med dig i handbagaget och min puss i resväskan ;)

Är du här ofta?

Namn:


E-postadress:


URL / Bloggadress:


Din Kommentar: