Medveten närvaro

Igår på DBT fick vi göra en medveten närvaro övning. Jag tänkte berätta lite om den ifall någon vill prova. Kommentera gärna hur det kändes om ni provar den. Den här övningen kan man göra precis var som helst. Kunde ni fokusera på det ni skulle göra eller flöt tankarna iväg på annat?

Se dig omkring. Sätt namn på fem saker som du ser. 
När du har gjort det så ska du sedan välja ut fyra av dessa fem saker. Namnge dom igen.
Välj sen tre av sakerna och sätt namn på dom igen.
Välj nu ut två av dessa tre saker och namnge dom ännu en gång.
Välj tillsist ut en av sakerna och namnge den. 
Vilken sak fick du kvar? Jag fick klocka när jag gjorde övningen.

Nu ska du känna på fem olika saker, det kan vara en tröja, ditt hår eller vad som helst. 
Välj nu ut fyra av sakerna som du känner på. Hur känns dom? Är dom tunga/lätta? Är dom varma eller kalla?
Välj sen tre av de fyra sakerna och gör om samma sak. Vad är det för material osv?
Välj sedan två av föremålen och tänk noga efter på hur dom känns?
Välj tillsist ut en av sakerna och förklara för dig själv (tyst i huvudet) hur den känns. 
Vilken sak blev kvar? Jag fick mitt armband.

Nu ska du blunda (men du kan ju läsa igenom först så du vet hur du ska göra). Försök urskilja fem olika ljud. Det går bra med tre eller fyra också utifall du inte hör fem ljud.
Fokusera nu på fyra av ljuden. Vad är det du hör?
Ta bort ännu ett ljud och fokusera på tre av dom.
Välj nu två av ljuden som du ska lyssna på.
Och sist så ska du välja ut ett ljud som du ska fokusera på.
Vilket ljud fick du tillslut? Jag fick en fläkt.

Den sista (med ljud) fungerar ju såklart bäst om man är på ett ställe där det finns mycket ljud. När vi satt på DBT igår hördes knappt något alls. Jag kom bara upp i tre olika ljud.

Mitt armband
Therese

Kul att du beskrev övningen :)
Och jag gillar ditt armband jättemycket! <3

Svar: Ja, jag tänkte att det kunde vara lite kul :P Tack, min syster har köpt det på Ur & Penn (tror jag)
Arasen

Är du här ofta?

Namn:


E-postadress:


URL / Bloggadress:


Din Kommentar: