Hur en människa blir till

Alvin och jag har tittat på En cellsam historia idag. Vi såg delen om hur ett barn kommer till och föds. Och det var så roligt! Dom förklarade att pappans spermier åker in i mamman och letar efter ägget. I filmen så flöt dom i nåt vattenliknande och Alvin frågar mig "Så spermierna åker in i mamman, sen badar domi vattnet när dom letar efter ägget?" Jag visste inte ens vad jag skulle svara.

Lite senare förklarade dom att livmoderhalsen stängs för att skydda ägget och Alvin tog sig på halsen och sa "Varför ska dom stänga halsen?" Så jag fick förklara för honom vart livmodern var och att det finns något som heter livmoderhals och visade ungefär var den sitter. Han tyckte det var jättekonstigt att det fanns en till hals. Alvin frågade sen om han också hade en, men då förklarade jag att bara mammor/tjejer har livmoder och inte killar. "Har du en livmoder mamma? Och mormor? Och moster? Och farmor?" Så söt! 

Nog att det kanske är lite väl komplicerat för honom att förstå nu kanske, men han är så intresserad och nyfiken på allt så någonstans måste man börja känner jag. Och en cellsam historia tar upp sakerna på ett roligt sätt tycker jag. Jag minns att jag tyckte det var intressant när jag var liten.

 
Är du här ofta?

Namn:


E-postadress:


URL / Bloggadress:


Din Kommentar: