tjugoandra december

 
Julkalendrar genom åren (då jag har levt) och mina tankar kring dom:

(1989) T. Sventon Praktiserande privatdektektiv: Vem har inte sett Ture Sventon som älskar sina temlor? Jag såg ju naturligtvis inte julkalendern det året med tanke på hur liten jag var, men jag har ett svagt minne av att jag sett vissa avsnitt när jag var äldre. Hur som helst så är han riktigt rolig!

(1990) Kurt Olssons julkalender: Även här tror jag att jag sett vissa avsnitt i efterhand, men jag minns inte alls mycket, Har för mig att jag inte tyckte att den var så bra, men eftersom jag inte sett hela och inte minns så mycket kan jag inte direkt uttala mig. 

(1991)  Sunes jul: Vem har inte sett den liksom? Den är bra och rolig och har allt som en julkalender behöver egentligen. Jag skulle inte bli förvånad om den skulle komma som repris något år med tanke på hur omtyckt just den julkalendern är. Det roligaste i just den här julkalendern (nu när jag är vuxen) är helt klart pappa rudolf! Men den humorn hade jag nog inte när jag var liten. Den här julkalendern är rolig för både vuxna och barn.

(1992) Klasses julkalender: Den har jag inte sett, men jag kan tänka mig att den var någon som jag hade gillat. Jag älskar Klasse Möllberg och några av hans karaktärer (speciellt hemliga Arne eller vad han heter). Jag kan gissa på att den här julkalendern var bra.

(1993) Tomtemaskinen: Åh, den här julkalendern är ju fin. Jag gillar verkligen pettson och findus och julkalendern var inget undantag. Själva Pettson känns som en mysfarbror som man gärna vill känna i verkligheten. En julkalender som båda barn och vuxna skulle uppskatta. 

(1994) Håll Huvudet Kallt: Jag har inget som helst minne alls av att jag har sett den här, det ringer ingen klocka alls. Någon som sett den och vet om den är bra?

(1995) Jul i kapernaum: En av mina absoluta favoriter! Jag ÄLSKADE den här julkalendern när den gick på tv. Förutom den fina handlingen (som jag inte gillade då, men gör nu) så älskade jag när dockorna var med. Mina favorit med dockorna var/är  Bio Rio (Pojken som jämt satt i biografen och hans mamma hämtade honom alltid precis när filmen skulle börja).

(1996) Mysteriet på greveholm : Den här julkalendern tyckte jag var jättespännande när den gick. Jag tycker fortfarande att den är jättebra. Min favorit när jag var liten var Melitta. Jag gillade henne bäst på nåt sätt.. Nu när jag är äldre är ju spökena mina favoriter. Det negativa enligt mig är hur fejkat skelettet är, annars är julkalendern jättebra!

(1997) Pelle Svanslös: Av speciella skäl har jag svårt för just Pelle Svanslös, men jag tror att jag tittade på den här julkalendern ändå. Jag minns inte så mycket av den, eller så har jag förträngt den. Jag kan inte säga om jag tyckte den var bra eller inte för jag vet inte. 

(1998) När karusellerna sover: Den här minns jag ingenting om och jag tror faktiskt inte ens att jag har sett den. Jag vet knappt vad den handlar om

(1999) Julens hjältar: Det är är också en av mina favoriter! Jag älskade julgranskulan och "julhunden". Jag har inte sett den på flera år, men ändå vet jag att jag skulle älska den om jag såg den nu också. Jag tror att den passar både vuxna och barn! Det är så fint att se julprydnaderna komma till liv. 

(2000) Ronny & Julia: Den här hade jag nästan glömt bort! Jag minns inte så mycket vad den handlade om, men jag minns att jag gillade den.

(2001) Kaspar i nudådalen: Jag tittade lite grann på den här, men inte alla avsnitt tror jag. Jag tror inte att jag tyckte att den var så bra, men jag gillade Per Oscarsson och det var nog därför jag tittade lite.

(2002) Dieselråttor och sjömansmöss: Jag tittade inte på alla avsnitt, men jag tyckte faktiskt att den var rätt bra. Jag skulle gärna vilja se om alla avsnitt för jag minns inte så mycket av vad som hände. 

(2003) Håkan Bråkan: Den här var jag inte så förtjust i, men det kan även ha att göra med att jag är så inpräntad med vem som ska spela Håkan, Sune, Rudolf och alla andra. 

(2004) Allrams höjdarpaket: Jag tittade inte alls på det här för jag gillade inte allram est.. Det gör jag nog fortfarande inte.

(2005) En decemberdröm : Den här julkalendern gillade jag väldigt mycket och jag tror att den kan vara fin även för vuxna. Jag minns inte så mycket mer än att mamman inte kunde sjunga alls, men att han senare får veta att mamman en gång har sjungit riktikt bra. 

(2006) Lasse-Majas dektektivbyrå var inget jag tittade på, men jag vet att min syster gillade den när den gick 

(2007) En riktig jul: Den här gillade jag också riktigt mycket! Tycker det är så fint att tomtenissan (som egentligen inte duger till speciellt mycket) verkligen försöker. En fin historia som både vuxna och barn uppskattar.

(2008) Skägget i brevlådan: Den här har jag inte sett och jag vet inte ens vad den handlar om. Jag tror inte ens att jag har hört talas om den, så vi skippar att kommentera den.

(2009) Superhjältejul: Även den här skippade jag för jag tyckte att det kändes barnsligt på något sätt. Om den sen var barnslig vet jag faktiskt inte.

(2010) Hotell Gyllende Knorren: Jag såg lite grann på den här julkalendern och jag tyckte den var lite sådär. Jag tyckte inte att den var sådär jättemegabra, men jag tyckte nog inte att den var jättehemsk heller... Någon som såg hela och som har några tankar om den?

(2011) Tjuvarnas jul: Jag har inte sett hela, men jag tyckte att den var JÄTTEBRA! En julkalender helt i min smak. Bra för stora och små.

(2012) Mysteriet på greveholm - grevens återkomst: Också riktigt bra faktiskt. Inte lika bra som första såklart, men jag gillade skelettet mer i den här versionen. Tyckte dessutom att det var jättekul att de ordinarie var med också.

(2013) Barna Hedenhös uppfinner julen: Den här är ju inte slut än, men jag tokälskar den. Och jag brukar inte ens gilla han som spelar pappa Ben. Jag har inte missat ett avsnitt och vill nästan inte att julafton ska komma bara för att få kunna se fler avsnitt.
Är du här ofta?

Namn:


E-postadress:


URL / Bloggadress:


Din Kommentar: