Mitt intresse för andra världskriget och förintelsen

Jag fick en fråga från Magnus som undrade hur det kommer sig att jag är så fascinerad av just "judisk lidande/död" från andra världskriget när det har pågått både värre/brutalare folkmord samt i större utsträckning.

Jag vet inte exakt vad jag ska svara på det, för jag är inte helt säker. Naturligtvis är inte bara WWII intressant för mig, det finns även fler krig/folkmord. Bl.a. tycker jag att folkmorden i Rwanda är jättefascinerande

Jag blir inte fascinerad för att jag tycker det är bra. Det är för att det är sjukt och jag kan inte förstå hur det gått till. Jag vill veta mer, jag vill förstå! Jag vill förstå hur tyskarna kunde ge makten till Hitler. Jag vill förstå hur de kunde lägga skulden på alla judarna. Jag vill förstå hur de kunde avrätta så många oskyldiga människor utan att göra en min om det.

Att det blev just WWII är väl för att jag har känt en del nazister och jag har sett en del filmer om det. Att jag sen hade en pojkvän (fd. nazist) som var väldigt intresserad av det väckte bara mitt intresse mer.

Det är en oändlig informationskälla. Det känns som att informationen aldrig tar slut när jag söker. Man lär sig alltid något nytt och precis när man tror att man har läst det värsta kommer något ännu värre fram. 

Anledningen till att jag vill skriva om det är för att jag lär mig själv samtidigt, jag tycker att det är ett intressant ämne och jag tror att fler behöver uppmärksammas på det. Obehagliga ämnen är oftast de viktigaste att ta upp!

De allra flesta har ju hört talas om Auschwitz och allt annat som har med WWII att göra, men hur mycket vet man om det egentligen (om man inte har läst på, tittat på många filmer osv.)? Innan jag blev så pass intresserad av WWII visste jag bara det grundläggande. "Auschwitz var förintelseläger, Hitler ville utrota alla judar, de dog i gaskammare" Givetvis visste jag mer än det, men det var ändå bara grundläggande.

Jag hade ingen aning om någonting (känns det som nu i efterhand). Just WWII och förintelsen ändrade hela världen (nästan i alla fall). Innan WWII sågs handikappade som några som var i vägen (de ansåg att djur var bättre). Det är ju något som har ändrats radikalt. Man kan inte rå för att man är född på ett visst sätt, men nu ser vi dom åtminstone som människor. Dessutom fick vi upp ögonen för vad en man (med uppbackning och inflytelserika vänner) verkligen kan göra, det kommer inte att kunna bli på samma sätt igen. Jag tror (och hoppas av hela mitt hjärta) att vi är smartare än så.

Hoppas du förstår lite av min fascination och att du blev nöjd med svaret.
Anonym

varför dom gav hitler makten är ju på grund av att tyskland då var rätt fattigt. judarna hade oftast pengar och guld. På samma sätt som politiken fungerar fungerade även valet av hitler. Hitler manipulerade människor och till slut höll dom med honom. att judarna tog tyskarnas jobb mm. Det beror inte på att tyskarna bara ville döda judar utan ligger en otroligt stor bakgrund till varför.

arasen

ja, jag vet det! Jag visste inte der innan bara,,

Magnus

Hej igen och tack för svaret.



Eftersom du har intresse för Hitler och hans män, får du ta och läsa om Josef Mengele. Har du missat historien om honom har du mycket intressant läsning fram över!



Är du här ofta?

Namn:


E-postadress:


URL / Bloggadress:


Din Kommentar: