Kriterier för borderline

Jag tänkte skriva ett rätt allvarligt inlägg idag.. Eller ja, riktigt så allvarligt kanske det inte blir.. Jag skriver ju ibland om att jag går på DBT och det gör jag för att jag har diagnosen Borderline. För att ni ska kunna förstå det här lite bättre så tänkte jag skriva om kriterierna för Borderline och hur dom stämmer in på mig. 

Det finns nio kriterier och jag har hämtat dom HÄRIFRÅN (när det står relationer räknas även vänner och bekanta in).
  1. Gör stora ansträngningar för att undvika verkliga eller inbillade separationer. Observera: Självmords- eller självstympande beteende som beskrivs under kriterium 5 räknas inte in här.
    En separation för mig innebär enormt mycket ångest. Det spelar ingen roll om det är mitt eget fel att relationen är avslutad eller inte. Jag kan också må dåligt flera månader (och ibland även år) efter att en relation har avslutats. Om jag misstänker att någon är på väg att avsluta relationen med mig så förstör jag oftast relationen själv innan den andra personen hinner avsluta den. Jag sätter taggarna utåt och blir elak helt enkelt.

  2. Uppvisar ett mönster av instabila och intensiva relationer med andra människor som kännetecknas av extrem idealisering omväxlande med extrem nedvärdering.
    Det jag skrev ovan kan även hända om inget händer i relationen. Dvs. att jag tycker att den känns tråkig. Jag umgås gärna jättemycket med någon och ser oftast efteråt hur det påverkar mig. J tex. som var min bästa vän. Vi umgicks nästan 24 timmar om dygnet. Jag såg inte hur sjukt det var förrän efteråt. Hello No life! Jag umgicks verkligen inte med någon annan. Blir något fel i en relation så tror jag på en gång att det är mitt fel. Om det är så att jag mår bra i en relation hittar jag även fel som inte finns.

  3. Uppvisar identitetsstörning: påtaglig och varaktig instabilitet i självbild och identitetskänsla.
    Jag klankar ner på mig själv jätteofta. Jag är livrädd för att göra fel och låter hellre bli saker än provar. Har jag dessutom gjort något fel så kan hela min dag bli förstörd pga av ångest inför felet. Det spelar ingen roll hur litet eller stort fel jag gjort. Jag jämför mig med andra, ofta. Jag jämför i allt från utseende till personlighet och prestationer.

  4. Visar impulsivitet i minst två olika avseenden som kan leda till allvarliga konsekvenser för personen själv (t ex slösaktighet, sexuell äventyrlighet, drogmissbruk, vårdslöshet i trafik, hetsätning). Observera: Självmords- eller självstympande beteende som beskrivs under kriterium 5 räknas inte in här.
    Jag är väldigt impulsiv på många sätt. Jag har varit en shopaholic bland annat något som fortfarande sitter kvar egentligen, men jag kämpar jättemycket med just det. Jag var också väldigt impulsiv med hämd förut. Jag tänkte aldrig på konsekvenserna som kunde hända, jag ville bara vara lika elak tillbaka.

  5. Uppvisar upprepat självmordsbeteende med gester, hot eller självstympande handlingar
    Jag var självskadande till och från i 7år (helt fri från det nu sen 2010!).  Och så kan man lägga till att jag ofta hotade med att avsluta mitt liv.. 

  6. Affektiv instabilitet som kommer av en påtaglig benägenhet att reagera med förändring av sinnesstämningen (t ex intensiv, episodisk nedstämdhet, irritabilitet eller ångest som vanligtvis varar några timmar och endast i enstaka fall längre än några dagar).
    Jag får jättehäftiga humörsvängningar och kan ändra känsla jättesnabbt. Däremot om jag skulle bli ledsen eller arg tar det jättelång tid för mig att varva ner från det och släppa känslan. Det spelar ingen roll om jag blivit arg över ett missförstånd. Jag reagerar jättefort på känslor, det är knappt så jag märker att det är på väg innan jag har en jättestark känsla.

  7. Kronisk tomhetskänsla.
    Jag känner tomhet nästan jämt. Det spelar liksom ingen roll hur bra jag har gjort något, hur mycket kärlek jag får eller hur många som är med mig. Jag känner mig tom och ensam nästan hela tiden. Det är som om något saknas hela tiden och jag vet inte vad det kan vara..

  8. Uppvisar inadekvat, intensiv vrede eller svårighet att kontrollera ilska (t ex ofta förekommande temperamentsutbrott, konstant ilska, upprepade slagsmål).
    När jag blir arg, så blir jag riktigt arg. Jag brukade kasta glas i väggar och det har hänt att jag har kastat andra saker omkring mig. En av mina förra mobiler kastades flitigt i väggen och golvet när jag avslutat telefonsamtal i ilska. Numera kastar jag inte saker längre, men ibland har jag god lust. Det är även svårt att prata med mig när jag är arg för jag vill inte lyssna på någonting och gör gärna tvärt emot vad någon tycker att jag ska göra.

  9. Har övergående, stressrelaterade paranoida tankegångar eller allvarliga dissociativa symptom.
    Jag har massor av paranoida tankar, mest handlar det om hur folk uppfattar mig. Jag har ibland svårt att ta mig ut pga att jag tror att folk ska stirra på mig och sånt.. 


    Nu vet jag inte hur rörigt det här blev, jag försökte förklara rätt bra, men jag är rätt kass på förklaringar så.. ja..

    Jag och mitt allt. Samma sommar som allt drog igång och jag fick börja göra min utredning.
Är du här ofta?

Namn:


E-postadress:


URL / Bloggadress:


Din Kommentar: