DBT

(tidsinställt inlägg)

Idag börjar min behandling. Idag har jag fått skriva kontrakt! Det är därför jag nu känner att jag kan berätta om mötena jag har varit på.. Jag ska få börja på en DBT-behandling. DBT betyder Dialektisk beteendeterapi. Den kommer att bestå av en färdighetsträning (i grupp) en dag i veckan och individualsamtal en dag i veckan. 

Varför ska jag gå det här och vad betyder det?
Jag ska gå på DBT eftersom jag har borderline, även kallat Emotionellt instabil personlighetsstörning. Det jag ska lära mig på min behandling är bland annat att hantera känslor, stå ut i kris och skapa/bevara goda relationer. Det är ju sånt som jag har lite problem med i dagens nuläge. Och därför är det så bra att DBT finns, för dom är experter på just borderline så dom vet exakt vad dom kan säga osv!

Men Borderline, vad är det då?
Det är olika för en del, men för mig är det såhär: Jag reagerar kraftigare och snabbare på känslor än vad "normala" människor gör. Jag har kraftiga humörsvägningar och kan lätt gå från glad till nedstämd/arg, men det tar tid att ta sig från att vara nedstämd/arg till glad. Jag var självdestruktiv, men jag är inte det längre (dvs att man skadar sig själv eller vill skada sig). Jag känner mig ofta tom, undrar vad meningen med livet är. Jag känner mig mycket ensam även om jag är omringad av folk. Jag har svårt för förändringar och separationer (kan gälla vänner också). Jag har även svårt att se konsekvenser innan jag gör något..

Varje vecka kommer jag att få hemuppgifter. Förra veckan fick jag göra en livslinje där jag fick skriva ner allt positivt och negativt som har hänt i mitt liv. Det var lättare sagt än gjort, men jag blev klar i alla fall. 

 
Är du här ofta?

Namn:


E-postadress:


URL / Bloggadress:


Din Kommentar: