Att stå ut i kris..

Jag glömde helt bort att skriva om färdighetsträningen igår pga allt nagelfix jag höll på med. Ingen fara på taket utan jag tar det idag istället.

Vi har allmänna mål och specifika mål. Vårat allmänna mål är att lära sig att förändra beteenden, känslor och tankar som ger upphov till svårigheter och inre smärta. Dom specifika målen är att arbeta bort Beteenden som leder till kaos i relationer, labila känslor/dåligt humör, impulsivitet, dåligt grepp om sig själv/bristande kontroll över tankarna och att arbeta fram förmågan att hantera relationer, reglera känslor, stå ut när det är svårt, vara fullt närvarande i nuet. 

Vi kommer att ha fyra olika ämnen som vi kommer att gå igenom. Att stå ut i kris, Relationer, känslor och wisemind/visshet. Wisemind kommer att vara lite då och då mellan alla avsnitt. Det är lite som en skola med lektioner eftersom att vi ska lära oss olika färdigheter osv.

Nu har vi påbörjat Att stå ut i kris. Vad ska man göra när man mår så dåligt att man inte vet vart man ska ta vägen? Vi har fått börja med att prova distrahera oss. Det kan man göra på olika sätt och vi har fått en lista med en del förslag. Alla förslag funkar ju inte på alla, så veckans hemläxa är att testa varje sak för att se hur det känns. 

På pappret finns det sju olika sätt att distrahera sig på. Aktivera sig, ge bort något, jämföra, uppleva den motsatta känslan, skjuta ifrån sig, tänka på något annat och sinnesintryck. Även om man inte mår dåligt den här veckan så ska man ändå testa de olika sakerna.

Jag började med att testa sinnesintryck, men det gav inte det resultatet som jag hade hoppats på. Jag provade att hålla en isbit i handen och att ha en tofs runt handleden som jag drog ut och släppte. Meningen och förhoppningen var att det skulle få tankarna på annat, men jag blev bara irriterad för att det gjorde ont och var kallt. Så den går bort för mig då.

Jag provade också att skjuta ifrån mig, men den ska man helst bara använda i absolut nödfall. Det man skjuter undan eller trycker ner kommer ofta tillbaka mycket starkare. Det fungerar ju för mig. Jag är ganska duktig på att stänga av när det blir för mycket, men jag kan inte riktigt kontrollera det. Jag kan inte bestämma själv när jag vill stänga av eller inte. Det är nog något jag behöver öva på för det är inte alltid som man ska stänga av.

Jag har också provat att jämföra. Inte heller den passar mig. Tanken är att man ska jämföra sig själv med andra som har det sämre och kanske tänka att "jag har det inte så farligt egentlgien", men det får motsatt effekt på mig. Istället tänker jag "jaha, så nu får inte jag känna att jag mår dåligt för det är krig någon annanstans och barn svälter ihjäl osv"

Det andra återstår att se hur det går. Jag har ju ända till måndag på mig att öva på resten. Det ska också bli intressant att höra hur de andra tänker kring de olika sakerna eftersom allt skiftar från individ till individ. Vi diskuterar och pratar mycket kring allting. Det är skönt att känna att man inte är ensam..

 
I am different.. and it's great!
Är du här ofta?

Namn:


E-postadress:


URL / Bloggadress:


Din Kommentar: