sextonde december

 
Senap är ju ofta ett måste på julbordet (inte för mig dock för jag gillar inte senap) och förra året gjorde jag egen senap som jag gav bort i julklapp. Därför tänkte jag nu ge er receptet om ni har någon som ni vill ge bort det till eller om ni vill äta det själva.

Whiskeysenap:
0,5 dl senapspulver (jag använde Colman's, jag vet inte om det finns någon annan)
0,5 dl vetemjöl
1,25 dl kokande vatten
1 krm salt
2 msk brunt farin
2 msk strösocker
1 msk vitvinsvinäger
2 msk whiskey
1 msk vispgrädde 

Såhär gör du:
Börja med att blanda senapspulver och mjöl i en skål. Häll sedan på vattnet och vispa allt tills det blir till en smet.
Smaksätt smeten med salt, farin, socker, vinäger och whiskeyn.
Rör ner grädden (ovispad) i senapen och rör tills den blir slät. Smaka sedan av och ta i lite mer socker eller grädde om du tycker att senapen är för stark. 


Kom ihåg att senapspulvret är rätt starkt! Och innan senapen ställs in i kylskåpet så ser den rätt rinnig ut, men den tjocknar i kylen sen. 

Lycka till!
 
Är du här ofta?

Namn:


E-postadress:


URL / Bloggadress:


Din Kommentar: