Irma Grese - Den blonda besten

Jag tänkte börja med att skriva om  Irma Grese i den här nya kategorin. Det var hon som först fick mig så intresserad av andra världskriget som jag är och därför får hon bli först ut.

Vem är Irma Grese och vad har hon gjort?

Irma Grese föddes i oktober 1923 i Wrenchen, Tyskland. Hon föddes i en jordbrukarfamilj och lämnade skolan vid 15 års ålder. Hon arbetade på en gård, en butik och ett sjukhus innan hon blev flyttad till koncentrationslägret Ravensbrück för arbete där. 

Vid 19 års ålder blev Irma Grese lägervakt och i mars 1943 överfördes hon till Auschwitz. Under hösten hade hon stigit så pass mycket att hon nått den näst högsta rangen en kvinna kunde ha. Hon hade ansvar för ca 30.000 kvinnliga fångar.

Irma Grese är den mest kända av Nazitysklands kvinnliga krigsförbrytare. I Auschwitz samarbetade hon med SS-läkaren Josef Mengele, hon gjorde sig känd för att uppfinna nya tortyrmetoder och hon har gjort sig skyldig till jättemånga brott mot mänskligheten. Bland annat så ska hon ha avgjort vilka fångar som blev skickade till gasgamrarna och använde sig gärna av hundar för att disciplinera sina fångar.

Hon bar tunga stövlar, en flätat piska och en pistol. Irma Grese kunde skjuta eller piska ihjäl sina fångar utan orsak och en gång band hon ihop benen på en kvinna som skulle föda så att barnet inte skulle kunna komma ut. Irma Grese var väldigt sadistisk, därav hennes namn: Den blonda besten. I hennes hydda fanns skinn av tre fångar som hon hade gjort till lampskärmar. Hur äckligt är inte det? Det visar ju hur sadistisk hon var.

Hon arresterades och åtalades i september 1945 efter andra världskrigets slut. Många överlevande fångar vittnade emot henne. Hon försvarade sig med att hon aldrig misshandlat fångar och allt som sagts om henne under rättegången var överdrivet. Hon medgav att hon visste om att det fanns gaskammare i Auschwitz, men nekade till att hon skickat dit fångar. Hon säger sig istället ha försökt rädda kvinnor och barn undan döden.

Irma Grese dömdes skyldig och därmed till döden genom hängning. Hon hängdes i december 1945 endast 22 år gammal.


Den mest kända bilden på Irma Grese.

Jag tycker det är helt sjukt. Hon var ju bara 22 år. Lika gammal som jag är nu. Jag kan inte ens tänka tanken på hur hon var som person. Jag har ju bara läst om henne och jag kan med största säkerhet säga att jag är glad att jag aldrig har träffat henne. 

Jag har sökt och letat, men det verkar inte finnas många böcker om henne trots att hon blev så pass känd som hon blev. Hittar ni någon bok eller film om henne så tipsa gärna mig! Jag vill hemskt gärna läsa eller se filmen. 

Jag blir väldigt fascinerad av henne. Inte för att jag tycker att något av det hon gjorde var bra, för jag tycker det är hemskt och sjukt! Hon fick verkligen upp mina ögon för andra världskriget och hur det verkligen var bland vakter och fångar.
johan

Kommentera Kommentera Kommentera!!!! :P

Jonna

mycket bra skrivet sötnos :) hemskt.. men bra skrivet, bra tankar..

Linn Kempe

Hej! jag är jätte intresserad över de du har skrivit, jag håller nämligen på att jobba om denna personen på mina so lektioner som en fördjupning och skulle vara väldigt tackasam om du kan komma med tips om vart jag kab hitta fakta förutom på wikipedia, hör av dig på min mejl elr på min blogg så kan vi prata mer om de :) kramisar!!

Olle

Bra kopierat från Wikipedia...

Svar: Om du hade dubbelkollat, så är det inte alls kopierat.. Jag har använt flera olika sidor och Wikipedia är inte en utav dom.. Det är helt skrivet av mig och inte kopierat någonstans ifrån :)
Arasen

Anonym

hej en bok om henne
Den blonda besten hos Nietzsche : Lou Salomé
av Mirjam Tapper

Svar: tack så jättemycket :)
Arasen

Är du här ofta?

Namn:


E-postadress:


URL / Bloggadress:


Din Kommentar: